Därför är det bra att handla i butik och inte på nätet

STRAYLIGHT ÄR 15 ÅR 2020 och det firar vi med några jubileumsinsikter. 

Den här handlar om varför vi mår bra av äkta fysisk shopping.

Håller du med? Det kan få konsekvenser för vad du ska satsa på i ditt erbjudande:

“I en värld där vi känner oss tomma och fulla av stresshormon efter en dag med mobilen, är det mänskliga fysiska mötet det som åter kan fylla oss med verklig glädje.

Sociala medier skapar många interaktioner men ändå känner vi oss väldigt ensamma.

Att träffa och se andra människor i en butik, att bli igenkänd av butikspersonal eller att möta andra som shoppar och att bli tilltalad har blivit hårdvaluta. Vi behöver ett äkta leende, ett skratt eller kanske t.om. något upprörande som får systemet att sätta igång.”

En lista med 6 punkter varför du ska handla i butik och inte på nätet.

1. Butiken frigör lyckohormon

Människan har alltid styrts av sitt belöningssystem och det är inte bara dopamin som är viktigt. Oxtitycin är ett annat hormon som frigörs när vi möter andra som vet vem du är och när du känner att du hör hemma. Ett handslag en kram eller ett äkta leende gör att man mår bra.

Serotonin är ett annat hormon som frigörs när du känner dig uppskattad. Att träffa äkta människor som visar respekt och uppskattning, gör att du mår bra.

I den digitala världen är det svårare att få igång dessa viktiga processer. Men att vara social, shoppa och prata med andra, även trevlig butikspersonal gör att man mår bra.

2. Du får tillit till andra

Ien miljö där man inte fysiskt möter någon tappar man förståelse för hur andra tänker. I en butik får du äkta erfarenheter och upplevelser av andra personer. Du får ett samtal kanske fysisk beröring, uppmärksamhet och förhoppningsvis äkta intresse och du kommer därmed träna på att känna förtroende.

3. Glädje speglas av andra och sprider sig fysiskt

Vi har något som kallas spegelneuroner i våra hjärnor som gör det möjligt att känna vad andra känner. Det är dessa neuroner som t.ex. gör att vi kan skratta och känna glädje eller sorg tillsammans med andra. Men vi behöver människor som utrycker något för att knyta an och känna den gemenskapen. Det är därför viktigt att göra saker fysiskt, t.ex. kan man välja bort mobilshopping mot äkta butiksshopping.

4. Du kan leva längre om du handlar i butik

Vardagliga kontakter i närområden där man jobbar eller bor har positiv effekt på vår hälsa. I vissa delar av världen lever man längre och ofta finns det då en stor social samvaro där man är tillsammans. I tex. Sydeuropa sitter man och pratar på kvällarna på gatan. Man sitter inte inne och shoppar med sin mobil. Vardagliga kontakter är viktiga och några av de kontakterna är med personalen i dina butiker och leverantörerna av dina tjänster.

6. I butiken får du träna dig att konversera

I magazinet Personality and Psychology Review, augusti 2010 presenteras forskning som visar att emapti sjunkit med upp till 48% mellan 1979 och 2009. Efter det har vi blivit än mer digitala och troligen har siffrorna sjunkit ytterligare i takt med att vi utrotat de sociala små mötena, som gör att vi kan känna vad andra känner. Att säga hej till någon i en butik tränar din förmåga att känna och att fråga om något i butiken och verkligen lyssna på svaret, kan göra dig mer empatisk.

7. I butiken tränar du på att kommunicera med hela kroppen

I den digital världen är det ofta svårt att göra sig fullt förstådd och att förklara det man vill samt känner. Delvis beror det på att vi kommunicerar med gester, tonlägen, ansiktet, kroppshållning och ögon. Det som skrivs har svårt att nå samma kommunikationsnivå som det som bygger på en sammansatt kommunikation för alla våra sinnen. Ett budskap med en ögonblinkning, kram och ett leende är starkare än att få frågan ”Hur nöjd på en skala 1-10 är du med dagens shopping” Den digitala världen har antagligen gjort dig sämre på att tolka andras känslor, ge dig i stället ut bland riktiga människor i butikerna.

8. I butiken tränar du upp din koncentration

Forskning visar att vår genomsnittliga ”attentionspan” minskat från 12 sekunder år 2000 till 8,25 sekunder år 2015. (En guldfisk har ett genomsnitt på 9 sekunder).  En genomsnittlig amerikan tar upp mobilen 1500ggr per vecka och har en skärmtid över 3 timmar. Troligen liknande siffor i Sverige säger jag. Men i en butik ligger inte alla lösningar en knapptryckning bort. Du måste fundera, fråga, titta. Du har längre attention i en butik och får en djupare upplevelse. Dessutom tränar du upp din förmåga att koncentrera dig igen när du pratar, tittar, interagerar, läser och letar.

Det finns mycket som talar för att den fysiska butiken kommer att finnas kvar, eller hur?

PS

Om du är rädd för Corona i julhandeln så är butiker väldigt tomma utom vid rusningstider runt lunch och på lördagar. Julhandeln är bara intensiv dagarna närmast jul, i början och mitten av december är det oftast några av årets lugnaste perioder i butikerna. Och det är inga långa utlämningsköer.